Jak naprawdę słuchać podczas konfliktów w miejscu pracy

News

Każdy myśli, że umie słuchać, ale czy naprawdę?

Czy tylko słyszysz słowa, czy też naprawdę je czujesz? Czy szukasz niewerbalnych wskazówek i pracujesz nad tym, co nie jest powiedziane, tak samo jak nad tym, co jest? Czy czytasz między wierszami i widzisz większy obraz?

Wniosek jest taki, że wszyscy myślimy, że jesteśmy dobrymi słuchaczami, ale prawda jest zupełnie inna.

Większość z nas nie ma pojęcia, czym jest aktywne słuchanie, ale jeśli chcesz być świetnym komunikatorem, menedżerem, pracownikiem i współpracownikiem, musisz nauczyć się słuchać tego, co nie jest mówione, tak samo jak tego, co jest mówione.

Aktywne słuchanie to sztuka prawdziwego słuchania, która wykracza poza zwykłe wpuszczanie słów do jednego ucha i wypuszczanie ich z drugiego.

Sprawdź tę infografikę, która podsumowuje aktywne słuchanie.

Źródło - https://visual.ly/community/infographic/business/active-listening-skills

Nauka właściwego słuchania może pomóc w wielu różnych aspektach życia, ale w kontekście pracy w dużym biurze może być nieoceniona. Jako menedżer, komunikacja jest kluczowa i nauka słuchania pracowników jest czymś, co musisz mieć w swoim CV i umiejętnością, z której korzystasz regularnie. Bez tego będziesz zmagał się z konfliktami w biurze, a pracownicy nie będą czuli, że ich cenisz, ponieważ tak naprawdę nie słuchasz tego, co mają do powiedzenia.

Istnieje 5 kluczowych kroków, które należy wziąć pod uwagę podczas prawidłowego słuchania.

  1. Zwróć uwagę - Upewnij się, że osoba, z którą rozmawiasz, wie, że jej słuchasz. Można to okazać przytakując, nawiązując kontakt wzrokowy, wydając odgłosy zgody, takie jak "uh-huh". Im bardziej rozmówca czuje, że poświęcasz mu uwagę, tym bardziej będzie otwarty.
  2. Zadawaj pytania otwarte - Unikajzadawania pytań typu "tak" lub "nie" i zachęcaj do rozszerzenia wyjaśnień. Na przykład, nie pytaj "więc czujesz się nieszczęśliwy?". To tylko da ci odpowiedź "tak" lub "nie". Zamiast tego zapytaj "czy możesz wyjaśnić, jak ta sytuacja sprawia, że się czujesz?". Te pytania są również dość sondujące i pozwalają zdobyć więcej informacji.
  3. Poproś o wyjaśnienie - Kiedy skończą Ci wyjaśniać, powtórz swoje zrozumienie i poproś o wyjaśnienie wszelkich kwestii, których nie jesteś pewien. W ten sposób pokazujesz, że słuchasz, rozumiesz i chcesz, aby Twoje zrozumienie sytuacji było prawidłowe.
  4. Zwróć uwagęna sygnały niewerbalne - Czy się wiercą? Czy nawiązują kontakt wzrokowy? Czy pokazują ci defensywny język ciała? Czego nie mówią tak samo jak tego, co mówią? To może pomóc Ci dostroić się do ich prawdziwych emocji, które mogą być całkowicie sprzeczne z używanymi przez nich słowami.
  5. Podsumuj swoje zrozumienie - Już powtórzyłeś swoje zrozumienie i poprosiłeś o wyjaśnienie, ale teraz masz wszystkie szczegóły wyjaśnione i jasne w swoim umyśle, podsumuj swoje zrozumienie do nich jeszcze raz. To pokazuje, że nie tylko słyszałeś słowa, ale również zrozumiałeś ich znaczenie.

Ta metoda słuchania jest dogłębna i świadczy o tym, że rzeczywiście zwracasz uwagę. W większości przypadków ktoś właśnie tego chce - wiedzieć, że osoba, z którą rozmawia, rzeczywiście go słyszy, rozumie i poświęca czas na właściwe słuchanie.

Jako menedżer, jest to ogromna część radzenia sobie z konfliktami w miejscu pracy, które powstają przy nowoczesnych stołach w salach konferencyjnych, przy biurkach i wszędzie indziej w biurze. Zrozumienie obu stron historii sprowadza się do słuchania obu osób w równym stopniu i nie posiadania naturalnego uprzedzenia do jednego punktu widzenia. Poprzez aktywne słuchanie i wykonywanie powyższych kroków pokazujesz swoim pracownikom, że Ci zależy i że zwracasz na nich uwagę, jednocześnie poszerzając swoje ogólne zrozumienie problemu.